Translate

čtvrtek 17. ledna 2013

Kouzlo barev

V loňském roce jsem se přihlásila na internetový kurz barvení látek. Jedná se o barvení látek pomocí reaktivních barev, které se používají za studena. Není tedy nutné vkládat látku do vroucí vody, jak jsme tomu byli u nás donedávna zvyklí a to umožňuje používat i různé jiné techniky.

Já používám barvy Procion MX Dye značky Jacquarde. Nevýhodou je, že u nás se dají koupit jen v balení o hmotnosti 19 g, což je hned pryč. V zahraničí se prodávají i balení mnohem větší, u nás jsem ale objevila větší balení jediné barvy a to ještě s popisem, že ji prodejce objednal omylem, proto ji má ve slevě.

Jiné typy barev se používají na bavlnu, len, viskózu a jiné na hedvábí a vlnu. Ale zkoušením jsem došla k tomu, že barvy na rostlinná vlákna (bavlna, len a viskóza) je možné vesele použít i na hedvábí.

Díky kurzu už jsem si nadělala spoustu vzorků různých odstínů barev, protože se dají míchat v různých poměrech a v různé sytosti a tím lze dosáhnout různých odstínů a jejich různé intenzity. V současnosti jich mám více než 170. Ne všechny jsou použitelné, ale je mezi nimi skutečně spousta krásných barev, které si můžu ještě upravit podle svých představ. I když se 170 barev zdá možná hodně, tak je to jen malá část z možného.Mám doma knihu o tomto způsobu barvení, kde jich má autorka asi 900.

Tady je malý výřez z barevné palety, kterou mám k dispozici.



Kromě čistého barvení se dají hojně využívat různé rezervní techniky, jako např. šibori. Na obrázku vidíte hedvábné šály barvené technikou šibori


a zde je bavlněný popelín barvený stejnou technikou (ten dvoubarevný).


 Tato barevná kombinace je přichystaná na kabelku a brož. Jak bude hotovo, tak ukážu. 

A ještě jedna fotka, která ukazuje použití techniky šibori:

 Nejen šibori se stalo mým oblíbencem. Jak jsem psala, dají se s barvami dělat kouzla, protože je nevaříte ve velkém hrnci, do kterého můžete dát vždycky jen jednu barvu. Takže je možné barvy různě nanášet vedle sebe, přes sebe a tím pak dosáhnout výsledků, které vidíte. Dost často se jedná o výsledky neočekávané a když vytahuji látku z barvící lázně, čekají mě dost často velká překvapení. Ale popravdě řečeno jsou většihou velmi příjemná.
Zde jsou šály z viskózy, rozměry mají 2 m x 75 cm a jsou barvené barevnými kombinacemi podle mého výběru.



Pokud vás některý šál zaujal, ať již hedvábný nebo viskózový, nebo byste měli nějaké přání ohledně barvení, případně chtěli poradit, napište.

Jana



1 komentář:

  1. Ahoj Jani, tak s reaktivními barvami jsem se setkala dvakrát na letních kurzech s Monikou Brýdovou na Monínci a musím říct, že je to fakt nádhera!!! Mám obarvená trička a byť je to už několik let, tak barvy krásně drží, jsou pořád krásně jasné a to peru v pračce a ještě suším v sušičce... Tak budu dál nakukovat, co hezkého z barevných látek ušiješ :-)

    OdpovědětVymazat