Translate

pondělí 26. února 2018

První kurz "Můj první art quilt" je za námi

Včera v Klecanech u Prahy proběhl první kurz, který jsem nazvala "Můj první art quilt". Sama jsem byla napnutá, jaký kurz bude a jaké budou výsledky. Nemáme totiž naplánované nic konkrétního, co budeme tvořit kromě toho, že to bude art quilt šitý za použití aplikací. Všechno vzniká intuitivně na místě.

V informacích ke kurzu jsem napsala, aby účastnice nechodily s nějakou konkrétní představou a nechaly všechno až na momentální pocity na kurzu. Ale protože obyčejně chceme mít vše pod kontrolou, přišla téměř každá s nějakou konkrétní představou. Když se ale ponořily do hlubin svého nitra, aby tam pootevřely dveře ke své kreativitě, začaly najednou tvořit něco zcela jiného, než byla tato jejich původní představa.

Na kurzu jsme samozřejmě probraly i technické detaily, aby bylo možné quilt vytvořit a ty se týkaly především aplikací, naučily jsme se ale třeba také, jak začistit okraj quiltu, pokud nechcete použít klasický lem a jiné věci, které se v průběhu práce vyskytly. To ale nebylo z mého pohledu na kurzu to nejdůležitější. Mým cílem bylo alespoň trochu změnit pohled účastnic na okolní svět, na detaily, prostě na všechno, co vidí kolem sebe. Aby nehledaly a neprohlížely jen hotové výrobky, protože v takovém případě máme tendenci kopírovat. Aby si místo toho prohlížely krásné fotky, obrazy, barevné uspořádání, protože pak se tyto podněty uvnitř nás různě přeskládají a umožní vzniknout výrobku, který bude odpovídat našemu vidění a nebude čistou kopií něčeho, co vytvořil někdo jiný.

Podle mého názoru nejde v životě o to, abychom zvládli dokonale okopírovat nápad někoho jiného. Jde o to, abychom na svět přivedli něco ze sebe. Nikdo jiný nemůže poskytnout právě náš pohled. Ten máme jen my sami. Proto je důležité, abychom si dovolili ho ukázat, abychom věřili, že tento pohled je ten nejlepší, který za sebe můžeme světu dát. Uvědomte si, že vás kolikrát zaujmou nedokonalé ale jedinečné věci daleko více, než dokonalé kopie. Je to právě díky té jedinečnosti, kterou do dané věci vnesl její autor. Tu v kopii nenajdete.

Já se zcela upřimně přiznám, že jsem z kurzu měla velkou radost. Dokonce bych řekla, že jsem se radovala jak malé dítě, když jsem viděla, jak se účastnice pustily do tvoření a přestaly řešit, jestli je to správně nebo ne. Prostě jen tak, pro radost přenášely na látku představu, která se objevila.

Abyste se mohli i vy podívat, co jsme stvořily, mám tu fotky všech pěti quiltů. Nejsou samozřejmě hotové, protože to se nedá za jeden den stihnout. Ale základ tu je, částečně i prošití a všechny účastnice odcházely domů s jasnou představou, jak budou pokračovat v těch částech, na které se nedostalo. Některé si s sebou nesly více práce, protože je třeba nutné ručně zapošít spoustu nitek (strojově nezapošíváme, nevypadalo by to hezky), ale věřím, že každý z quiltů, který tu začal vznikat, bude i úspěšně dokončen. Autorkami zobrazených quiltů jsou účastnice kurzu. Neuvádím u fotek konkrétní jména, protože k tomu jsem si zapomněla vyžádat souhlas, ale pokud byste si je přáli uvést (myslím tím autorky) napište mi prosím e-mail nebo do komentáře a já je moc ráda doplním.

Všem účastnicím děkuji a těším se na další setkání na tomto kurzu, který proběhne v dubnu v Brně.

autor: Libuše Fraňková

autor: Božena Zámečníková

autor: Marie Budilová


autor: Alena Fuhrmanová

A musím ještě dodat, že ve skutečnosti quilty vypadaly mnohem lépe než na fotkách.

Přeji všem krásný den
Jana

3 komentáře:

  1. krásné ....jak nově vzniklé quilty tak samotné popsání jejich vzniku :-)také bych ráda něco vytvořila vlastního, svého.....nevím jak do toho ,ve vnitř mě se něco rodí ....ale nějak nevím jak to dostat ven - jestli mi rozumíte :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Krásne všetky, toto obdivujem, ja sa držím tradičného pw, lebo umenie art quiltu mi je nedostupné, neviem maľovať, takže aj predstavivosť mi chýba

    OdpovědětVymazat
  3. Myslím, že nejsem závistivý člověk, ale tohle Ti Janičko upřímně závidím. Že jsi se mohla účastnit tvůrčího procesu několika lidí, napomáhat mu, otevírat mysl a vést ruce.
    Krásná akce, krásné quilty. Mám mezi nimi favorita, ale ukazovat na něj nebudu, protože v každém quiltu je kus duše jeho tvůrkyně.

    OdpovědětVymazat